loading...
سرگرمی،حاشیه،اخبار،همه عکس،ورزش،دانلود،تفریحی،و...
goldanpic بازدید : 371 نظرات (1)

مبارزه با گناه

هر بار که گناه میکنم خود را سرزنش می کنم و تا مدتی دست میکشم ،یه هفته دو هفته یک روز دو روز اما باز هم مقلوب میشوم و آرزوی شکست نفسم به دلم مانده لطفا کمک کنید .

شرایط خانواده ام به گونه ای است که عامل گناه همیشه وجود دارد و اصلا قابل حذف نیست و گویا باید مشکل را از درون حل کرد.

حتی عفلا باور دارم که این کار برایم ضرر دارد اما مثل این که ایمان قلبی نه وگر نه این کار را انجام نمی دادم.
پاسخ:

صداقت در گفتار حاكى از ضمير و فطرت پاك شماست. نشان مى دهد نمى خواهيد مبتلا به آلودگى نفسانى شويد. از آلوده شدن به گناه نگران هستيد. اين حالت علامت ايمان و اعتقاد قوى به ارزش هاى الهى و انسانى است. اميدواريم در اين برهه حساس زندگى بتوانيد ايمان خود را حفظ كنيد. با همت و تلاش، معصیت را ترک کنید. در اين جا لازم مى دانيم ، به عنوان دوستی امين و دلسوز نكاتى را خدمت شما عزیز گرامى عرض كنيم:

1- ارائه هر راهکاری برای كنترل شهوت، به خصوص در مورد کسانی که قبح گناه نزد آن ها ریخته شده، متوقف بر خواست و اراده قطعی شماست. بهترین اذکار و قوی ترین راهکارها بدون خواست واقعی شما روی کاغذ باقی می‌ماند.

عواملی در تقویت اراده مؤثر است مانند: تمرکز بخشیدن به فعالیت های گوناگون، توجه به عبادات به ویژه نماز که تمرین تمرکز فکر است، پایان رسانیدن کارهای نیمه تمام، تلقین مثبت و....

بر این اساس مهم ترین ابزار در ترک معصیت و فرار از دام شیطان، اراده و قوی در ترک اعمال زشت و ناپسند است. مهم ترین کاری که باید انجام دهید، این است که اراده و اعتماد به نفس خودت را تقویت نمایی تا در مقابل طوفان وسوسه های شیطانی تاب بیاوری.

2- شهوت و غریزه جنسی يكى از امورى است كه با طبيعت انسان در آميخته ؛ خدا كه به حكمت بالغه اش اين غريزه را در نهاد انسان گذارده، تا نسل انسان باقى بماند، از روى رحمت و هدايت خود راه هاى آسان و معقول كنترل و ارضای آن را پيش پاى او قرار داده است . نسبت به بيراهه ها و انحراف از مسير درست نيز، هشدارهاى لازم را به انسان داده ، راه هايى كه بايد با شناخت و عمل به آن ها، سلامت جسم و جان خويش را پاس بداريم. از خطر و پى آمد كارهايى همچون خود ارضايى و مانند آن برهانيم.

بنا بر این غریزه جنسی موهبت الهی است که به طور قطع نياز به ارضاي صحیح دارد، ولى به صورتى كه با نظام طبيعت و شريعت سازگار باشد تا که از كنترل خارج نشود، سرمايه هاى عظيم انسانى را به خاكستر تبديل نكند.

برای کنترل و هدایت درست این غریزه راه‏های متعددی وجود دارد که بهترین و موثرترین آن ها، ازدواج است. چنان که قرآن کریم در این مورد می‏فرماید: «وَ أَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَ إِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ». (1)

در این آیه ابتدا جوانان را بر ازدواج تشویق کرده و به آنان امید داده که فقر را مطرح نکنند؛ زیرا با اتخاذ شیوه صحیح و منطقی در زندگی و امید به رحمت و فضل خدا، این مشکل به راحتی حل می‏گردد.

بنا بر این بهترین و موثرترین راه برای کنترل غریزه ازدواج است . چه بسا در برخی موارد که انسان به گناه می افتد،واجب است که ازدواج کند . انسان برای انجام دادن موضوع واجب باید کوشش نماید که حتی المقدور صورت گیرد. مانند همه تکالیف واجب باید انجام پذیرد .

در صورت عدم وجود شرایط حتی به صورت نسبی تا زمان رسیدن به آن شرایط و انجام این امر ،تنها راه آن است که غریزه جنسی خود را به طور موقت کنترل کنید. طبیعی است برای کنترل غریزه جنسی باید از برخی راهکارها کمک بگیرید.

متاسفانه فرم مشخصات را برای کامل نکرده اید تا بتوانیم راهنمایی بیش تر و مناسب با سن تان داشته باشیم . توصیه می کنیم در صورت تمایل در مکاتبات بعدی در مورد خود و شرایط تان توضیح بدهید تا راهنمایی های کاربردی بیش تری تقدیم شود.

3- دوست عزیز!

راهكار اصلي در پيشگيري و درمان مشکل، طبق فرموده قرآن، دو چیز است:

یکی ازدواج ـ که در بالا تذکر دادیم ـ و دیگری داشتن تقوای درونی و عملی. بزرگان گفته‏اند: «نفس را مشغول بدار؛ و گرنه او تو را به خود مشغول خواهد ساخت». در این زمینه باید چند چیز را دقیقاً و حتماً بدون سهل‏انگاری عمل نمایید:

1. تصمیم جدی و قاطع بر گناه نکردن؛ تا انسان عزم راسخ بر ترک گناه نداشته باشد، چندان توفیقی در عدم ارتکاب گناه به دست نمی‌آورد.

2. ترک زمینه گناه: پیشگیری از زمینه های گناه آسان‌ترین راه مبارزه با گناه است. جوانی که می‌خواهد گناه نکند ، باید خود را از صحنه‌های گناه دور نگه دارد.

این خود زیر مجموعه‏ای دارد که مهم ترین آن عبارت از است:

* کنترل چشم:

دقیقا باید مواظب چشم خود بود که مبادا به نامحرم و هر آنچه که شهوت‏انگیز است، نگاه شود. امام صادق(ع)می فرماید:

«النظر سهم من سهام ابلیس مسموم و کم من نظرة اورثت حسرة طویلة؛(2)

نظر دوختن تیری مسموم از تیرهای ابلیس است . چه بسا نگاهی که حسرت دراز مدتی را (در دل) به ارث بگذارد».

تا حد امکان انسان از حضور در مجالس مختلط یا برخورد با نامحرم پرهیز نماید.

* کنترل گوش:

باید از شنیدنی‏هایی که ممکن است به حرام منجر شوند و زمینه‏ساز حرام هستند ،پرهیز شود. مانند نوار موسیقی، صدای شهوت‏انگیز نامحرم و...

* ترک مصاحبت با دوستان ناباب:

دوستانی که باعث می‏شوند انسان مزة گناه را مزمزه کند، دشمن هستند و باید از آن ها پرهیز کرد.

البته این ها از مهم ترین زمینه‏های گناه هستند که باید ترک شوند، ولی به طور کلی هر چیزی که زمینة گناه را فراهم می‏کند ، باید ترک شود.

ترک فکر گناه، اشتغال به برنامة شبانه‏روزی، ورزش،توجه کامل به این که خداوند در همة حالات آگاه و ناظر بر اعمال ما است، تفکر در عواقب زیان بار گناه، باور کردن این که شیطان و نفس امّاره، دشمن انسانند،عمر انسان زودگذر است و در آینده بسیار نزدیک به نتایج اعمالش خواهد رسید، از مهم ترین مواردی هستند که انسان را در داشتن داشتن تقوای درونی و عملی کمک می کند.

منبع: سایت پاسخ گو ای ار

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط ali در تاریخ 1394/03/30 و 11:57 دقیقه ارسال شده است

سلام دوست عزیز سایت ما نویسنده می پذیرد اگر می خواهید به ما بپیوندید به سایت ما بیایید ودر پست فرخوان عضویت که به عنوان پست ثابت همان اول حضور دارد بروید و شرایط را بخوانید اگر قبول دارید اسم و مشخصات خود را در بخش نظرات به ما بگویید تا نام کاربری و رمز عبورتان را به شما بگوییم و بعد به بخش وبلاگ گروهی رفته و به وارد شوید به همه ی کسانی که به این سایت می آیند هم میگویم این سایت نویسنده می پذیرد اگر خواستید به ما بپیوندید


کد امنیتی رفرش
درباره ما
درود بر همه ی دوستان گرامی... به وبلاگ تفریحی و علمی goldanpic خوش امدید... از مطالب لذت ببرید و استفاده کنید...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    طرفدار کدام تیم هستید؟
    آیا دوست دارید معروف بشوید؟